Algemene Info

ZWEMABC

Kinderen leren via de ABC-methode op een veilige, leuke en snelle manier zwemmen. Anders dan bij het ZwemABC biedt de Koninklijke Amsterdamsche Zwemclub 1870 twee diploma’s aan; het B- en C-diploma. De gedachte daarachter is dat kinderen hun diploma pas ontvangen wanneer zij ‘volledig’ zwemvaardig en zwemveilig zijn. De praktijk heeft namelijk uitgewezen dat veel kinderen stoppen na het behalen van hun A-diploma. Met een A-diploma op zak is een kind in onze ogen niet zwemveilig. In Nederland zijn kinderen zwemveilig als zij aan de eisen van het zwemdiploma C voldoen.

LDe ABC-Gedachte

Zwemplezier, Zwemveiligheid & Intrinsieke Motivatie


Water is leuk! Dat gevoel willen wij kinderen meegeven. Daarvoor zijn bepaalde vaardigheden nodig. De Koninklijke Amsterdamsche Zwemclub 1870 sluit zoveel mogelijk aan bij de leef- en denkwereld van het kind; rekening houdend met de leeftijd. Kortom, zwemplezier en zwemvaardigheid staan bij ons hoog in het vaandel. 

Wij vinden het belangrijk dat een kind zich geheel vrij in het water voelt. Dit betekent dat een kind de zwemvaardigheden beheerst en zich vertrouwd voelt in het water. Het doel van Het ZwemABC is dat het kind zich als een vis in het water voelt.

In het kader van zwemveiligheid heeft de Koninklijke Amsterdamsche Zwemclub 1870 gekozen voor de ZwemABC methode. Kinderen leren via de ZwemABC methode op een veilige, leuke en snelle manier zwemmen. Anders dan bij het ZwemABC biedt de Koninklijke Amsterdamsche Zwemclub 1870 twee diploma’s aan; het B- en C-diploma. De gedachte daarachter is dat kinderen hun diploma pas ontvangen wanneer zij ‘volledig’ zwemvaardig en zwemveilig zijn. De praktijk heeft uitgewezen dat veel kinderen stoppen na hun A-diploma. Met een A-diploma op zak is een kind in onze ogen niet zwemveilig. In Nederland zijn kinderen zwemveilig als zij aan de eisen van het zwemdiploma C voldoen.

 

Ieder kind wil uit zichzelf nieuwe dingen leren, ook over zwemmen. Dit wordt intrinsieke motivatie genoemd. De drijfveer is oprechte nieuwsgierigheid en het opdoen van succeservaringen.

Door tijdens de zwemles oefeningen spelenderwijs uit te voeren, merken kinderen niet dat ze aan het leren zijn. Wordt een kind daarbij ook nog eens positief gestimuleerd en krijgt het veel complimentjes, dan zal het zelfvertrouwen groeien en de intrinsieke motivatie toenemen. Het kind heeft waarschijnlijk snel zin in de volgende zwemles. Is dit het geval? Dan zijn we op de goede weg!

 

De ZwemABC Niveaus
Het ZwemABC traject bestaat uit 7 niveaus. Elk niveau heeft zijn eigen kleur en prioriteit met betrekking tot het aanleren van de zwemslagen. Bij ieder niveau doen wij ons best om de lesstof zoveel mogelijk te laten aansluiten bij het kind. Binnen de eisen voor een niveau is de docent vrij om de les in te vullen, Daardoor kunnen er verschillen zijn op het gebied van tijd, lesstof, afstand, materialen en de manier van het overbrengen van kennis.
Mensen verschillen in de manier waarop ze dingen leren. De een moet het zelf uitzoeken, de ander wil het in woorden uitgelegd of heeft behoefte aan een voorbeeld. De docent heeft de taak om uit te vinden welke manier het best werkt voor het kind. Is een kind toe aan een volgend niveau dan kan de docent het kind in samenspraak met de coördinator doorzetten naar het volgende niveau. 

Niveau 1 Rood – Watervreesvrij maken

Niveau 2 Geel – Rugslagen

Niveau 3 Groen – Buikslagen

Niveau 4 Blauw – Diepwater gewenning

Niveau 5 Oranje – Met kleding (gelijk aan het A-diploma)

Niveau 6 Zwart – Met kleding (gelijk aan het B-diploma)*

Niveau 7 Wit – Met kleding (gelijk aan het C-diploma)*

* Zwemt uw zoon of dochter in badje 6 (zwart) of badje 7 (wit)? Uw zoon of dochter bevindt zich dan in de afzwemgroep voor het B- of C-diploma. Dit betekent niet dat uw of zoon of dochter bij het eerstvolgende examenmoment deelneemt. Pas als hij of zij er klaar voor is. Dit bepaald de docent.

Instroom, doorstroom en uitstroom.
We werken met lesblokken van 10 weken. Aan het begin van elk lesblok is er een instroommoment waarop een nieuwe groep kinderen gezamenlijk start en aan het eind van ieder blok is er een uitstroommoment in de vorm van afzwemmen.
Het instroommoment volgt steevast het uitstroommoment op. De snelheid waarmee iemand zijn B- & C- diploma behaalt, wordt bepaald door de snelheid van het aanleren van zwemvaardigheden. Iedereen ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Doorstromen naar een volgend niveau is op ieder moment mogelijk. Wanneer het kind er klaar voor is, zal -in overleg met de docent- een volgende stap worden gezet. 

Het voordeel van vaste instroom- en uitstroommomenten is dat duidelijkheid wordt geboden naar alle betrokken partijen: kinderen, ouders, docenten, stagiaires, administrateurs, bestuur, etc. Deze structuur zorgt voor rust bij zowel de kinderen als de docenten. Wij ervaren dat wanneer kinderen in groepsverband het avontuur van het leren zwemmen aangaan, structuur het plezier in de lessen bevordert en het gevoel van veiligheid en vertrouwen versterkt. Met andere woorden, de kinderen voelen zich hierdoor meer en sneller op hun gemak met als resultaat dat zij zich de zwemslagen gemakkelijker en met plezier eigen maken.

 


Wanneer mag mijn kind afzwemmen?
Ouders stellen vaak de vraag wanneer hun kind mag afzwemmen. Helaas is hier geen eenduidig antwoord op te geven. Ieder kind is namelijk uniek en doorloopt op zijn eigen tempo de niveau’s. Over gemiddelden valt wel iets te zeggen
Het Mulier Instituut heeft in 2016 een onderzoek onder zwemlesaanbieders van het ZwemABC gedaan. Hieruit bleek dat 80% van de kinderen hun A-diploma na 34 tot 65 klokuren had gehaald. Voor het hele traject tot het C-diploma geldt dat 80% van de kinderen 50 tot 120 klokuren nodig had. Dit is een groot onderling verschil tussen de kinderen. Door bovenstaande cijfers naast de eerder gepresenteerde niveaus te houden, is de achterliggende gedachte dat kinderen gemiddeld genomen in 10 weken doorstromen naar het volgende niveau. 

 

Wij zijn op zoek naar jou!

Hulpouders/vrijwilligers gezocht
Wij zijn op zoek naar ouders/verzorgers of hun kennissen die ons als vrijwilligers met verschillende werkzaamheden willen helpen in het water of op de kant. Als vrijwilliger kunt u assisteren bij de zwemlessen of ervoor zorgen dat alles op de kant in goede banen wordt geleid. Hier tegenover staat een vrijwilligers(onkosten)vergoeding of een vergoeding in de vorm van extra zwemlessen of bijvoorbeeld korting op de contributie voor de zwemlessen. Ook is het mogelijk om intern de opleiding tot zweminstructeur te volgen. Lees hieronder verder.

 

Interesse, of meer weten? Neem dan contact met ons op leszwemmen@konaz.nl of M: +31650885999.

Opleiding tot zweminstructeur

We zijn op zoek naar enthousiaste mensen die het leuk vinden om aan kinderen zwemles te geven. De functie kan als baan op zich, maar ook naast bestaand werk worden verricht. Bij de Koninklijke Amsterdamsche Zwemclub 1870 is het mogelijk om intern geschoold te worden tot zweminstructeur. De stageplek die hiervoor nodig is, wordt via de vereniging geregeld.

 

Interesse, of meer weten? Neem dan contact met ons op leszwemmen@konaz.nl of M: +31650885999.